OER-Bibliographie (FIS-Literaturdatenbank)



Die OER-Bibliographie aus der FIS-Literaturdatenbank beinhaltet eine Auswahl der wegweisenden Veröffentlichungen zu Open Educational Ressources, die frei zugänglich und verfügbar sind. Eingeschlossen im Literaturverzeichnis sind u.a.:

  • Studien zum Einsatz von OER in allen Bildungsbereichen
  • Politische Strategien
  • Praxishandreichungen für Lehrende
  • Konzepte offener Pädagogik
  • Grundlagenwerke zu Medienkompetenz und E-Learning
  • Forschung zu OER-Infrastrukturen

Weitere frei zugängliche Literatur können Sie in der FIS-Literaturdatenbank recherchieren. Einfach in "Erweiterte Literatursuche" den Haken bei "online verfügbare Dokumente" setzen.



Logo Fachportal Pädagogik

Sortieren:
Titel: auf ab | Erscheinungsjahr: auf ab


21
de Langen, Frank H. T.

Sustainability of Open Education through Collaboration

The definition of openness influenced the sustainability of business models of Open Education (OE). Yet, whether openness is defined as the free (re)usage of resources, or the free entry in courses, there always is a discussion on who pays for the resources used in these offerings. The free offering of courses or materials raises the question if OE can be maintained independent of large government subsidies. This article analyzes four cases that each have a different approach to OE and (finan...

2018
22
 

Synergie(n!).

Band 24 der Universitätskolleg-Schriften stellt eine Zusammenstellung von informativen und anregenden Beiträgen zum Qualitätspakt Lehre (QPL) im Jahr 2017 dar. Die insgesamt 14 Beiträge sind in die Abschnitte ‚Strategien und Organisationen‘ und ‚Lehre und Betreuung‘ untergliedert und sollen den Transfergedanken der bundesweit geförderten QPL-Projekte stärken. Inhalt: Strategien und Organisationen (Nacken, Heribert/Krieg, Aloys: Digitalisie...

2018
23
Moore, Meredith Blair

Through the Looking Glass with Open Educational Resources

The main issue within the case study was the inclusion of instructional design, specifically ADDIE and open technology design principles. The purpose of this qualitative instrumental case study was to collaborate and receive subjective opinions of the English faculty and librarians on the development of Open Educational Resources (OER) curriculum and on the opportunities and challenges in creating OER resources pertaining to the inclusion of instructional design, specifically ADDIE and open t...

2018
24
 

Urheberrecht in der Bildung.

Wer Bilder, Texte oder Filme nutzen will, muss jedoch das Urheberrecht beachten. Allerdings herrscht hier oft Unsicherheit. Welche Materialien darf ich nutzen? Unter welchen Bedingungen? Wen kann ich nach den Rechten fragen? Was sind Lizenzen? An welche Bedingungen muss ich mich halten? Das Urheberrecht mit all seinen kleinteiligen Regelungen ist für Laien oft schwer durchschaubar. Zwar hat das im März 2018 in Kraft getretene ‚Gesetz zur Anpassung des Urheberrechts an die Erfo...

2018
25
Aschemann, Birgit

Die digitale Bereitschaft der Erwachenenbildung. Der EBmooc für ErwachsenenbildnerInnen.

Die europäische Erwachsenenbildung scheint wenig ‚digital bereit‘ zu sein: In den Bildungseinrichtungen dominieren Desktop-PCs, ältere Lernmanagementsysteme und Softwarelösungen, wenige Anbieter haben E-Learning-Angebote im Programm oder arbeiten mit Blended Learning. Auch ist die Ausbildung der ErwachsenenbildnerInnen im Bereich des digitalen Arbeitens wenig systematisiert. Gerade ErwachsenenbildnerInnen aber könnten, wie die Autorin im vorliegenden Beitrag be...

2017
26
Braßler, Mirjam; Holdschlag, Arnd; Berk, Ivo Van Den

Nachhaltige Zukunftsperspektiven. Erstellung von Open Educational Resources (OER) in der Hochschullehre.

Das vorliegende Sammelwerk trägt auf unterschiedliche Weise zur Förderung der Nachhaltigkeit bei. Im ersten Abschnitt geht es um die Lehre. Das Lehr-Lern-Format ‚Sustainable Futures‘ wurde derart konzipiert, dass es für Studierende ein nachhaltiges Lernen ermöglicht. Studierende stehen im Zentrum des Lehr-Lern-Prozesses: In interdisziplinären Teams definieren sie eigenständig, welches Problem sie aus dem Themenfeld der Nachhaltigkeit behandeln mö...

2017
27
Green, Timothy D.; Brown, Abbie

The educator’s guide to producing new media and open educational resources.

2017
28
Wiley, David; Webb, Ashley; Weston, Sarah; Tonks, DeLaina

A Preliminary Exploration of the Relationships between Student-Created OER Sustainability, and Students Success

This article explores the relationship between open educational resources (OER) created by students for use by other students, the long-term sustainability of the movement toward OER, and the success of students who use OER created by other students as part of their core curricular materials. We begin by providing definitions and a broader context for thinking about the possibility of student-created OER. We then describe a course context in which student-created OER have been slowly integrat...

2017
29
Cox, Glenda; Trotter, Henry

An OER Framework, Heuristic and Lens: Tools for Understanding Lecturers‘ Adoption of OER

This paper examines three new tools–a framework, an heuristic and a lens–for analysing lecturers‘ adoption of OER in higher educational settings. Emerging from research conducted at the universities of Cape Town (UCT), Fort Hare (UFH) and South Africa (UNISA) on why lecturers adopt–or do not adopt–OER, these tools enable greater analytical insights at the institutional and cross-institutional level, and hold the potential for generic global application. The frame...

2017
30
Karunanayaka, Shironica P.; Naidu, Som; Rajendra, J. C. N.; Ratnayake, H. U. W.

Designing Reflective Practice in the Context of OER-Based E-Learning

Much is said about the importance of reflective practice especially in the professions. Yet much of what happens as part of reflective practice in the professions such as teaching is most of the time left to chance. Reflective practice allows practitioners to see the link between theory and practice by thoughtfully considering their own experiences, and applying knowledge to practice. In this paper we argue that for reflective practice to be meaningful and useful to professionals, it should b...

2017